بلاگ

دیزاین اتاق خواب

دیزاین اتاق خواب

دیزاین اتاق خواب از اهمیت بالایی برخوردار است. اتاق خواب فضای خصوصی و محصوری است که افراد بعد از انجام دادن کارهای روزمره به‌منظور استراحت و برای خواب شبانه به آن‌جا می‌روند.

انسان‌ها بخش زیادی از زندگی خود را در اتاق خواب می‌گذرانند و حدود یک‌سوم از زندگی خود را در خواب سپری می‌کنند.

با گذشت زمان نوع و سبک زندگی افراد نسبت به گذشته تغییر زیادی کرده در گذشته  چیدمان خانه‌ها بر اساس همان همزیستی‌هایی بود که افراد خانواده در کنار هم داشتند.

اما امروزه با تغییر سبک زندگی، کم شدن تعداد اعضای خانواده تمایل افراد به‌داشتن یک مکان شخصی و خصوصی هر چند کوچک به‌منظور استراحت و تجدید قوا و سپری کردن اوقاتی با خود، بیشتر شده است.

همین امر سبب توجه به معماری داخلی و نوع دکوراسیون و چیدمان فضای داخلی خانه و مخصوصاً اتاق خواب بسیار مورد توجه قرار گرفت در اتاق خواب وسایل و لوازمی مانند ست سرویس خواب ( تخت خواب ، کمد، دراور، پاتختی) میز تحریر و دیگر لوازم تزئینی و شخصی مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد البته چیدمان و دکوراسیون اتاق‌های خواب با توجه به میزان فضای اتاق و سن و جنسیت و موقعیت افرادی‌که در این محیط قرار می‌گیرند فرق دارد که در زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

اتاق خواب‌ های (بزرگ) مستر 

در اواسط قرن بیستم تا به الان در مناطق مرفه و ثروتمند‌نشین شهرها برای بعضی از اتاق‌های خواب، سرویس بهداشتی جداگانه گذاشتند و در این اتاق‌های خواب دارای بسیاری از امکانات رفاهی برای افراد است که در دکوراسیون و چیدمان آن‌ها از مبل، کلوزت، تخت، کمد و… استفاده می‌شود که به آن‌ها اتاق خواب‌های مستر می‌گویند. این اتاق خواب‌ها از اصلی‌ترین و مهم‌ترین آبشن‌های مربوط به خانه‌های لوکس و ویلایی و هتل‌ها هستند که نوع دکوراسیون و سبک چیدمان آن از نظر کارایی و ظاهری انتظارات ساکنین خود را برآورده می‌سازد. ویژگی بارز اتاق خواب‌های مستر شامل برخوداری از متراژ بالا و داشتن فضای کافی برای قرار دادن تمامی وسایل و لوازم شخصی و داشتن تجهیزات و امکانات رفاهی لازم و همچنین ویوی زیبا و چشم‌نواز از بیرون، از ویژگی‌های ممتاز این اتاق خواب‌ها می‌باشد که به‌راحتی و به بهترین نحو می‌توان طراحی دکوراسیون داخلی آن را انجام داد.

دیزاین اتاق خواب ؛ سرویس خواب ؛ تخت خواب

دیزاین اتاق خواب

اتاق خواب ‌های کوچک

همان‌طوری‌که می‌دانید با افزایش جمعیت و گسترش یافتن زندگی شهرنشینی افراد مجبور هستند که به زندگی آپارتمان‌نشینی و یا زندگی در خانه‌های نه‌چندان بزرگ که معمولا دارای اتاق خواب‌های کوچکی هستند روی بیاورند از مشکل‌ترین کارها در زمینه دکوراسیون انجام چیدمان و طراحی مربوط به دکوراسیون اتاق‌های کوچک است که این امر نیازمند توجه و دقت فراوان در تزئین اتاق خواب است که بتوان در فضای محدود اتاق لوازم شخصی و مورد نیاز افراد را قرار داد در این اتاق‌ها سعی کنید به‌منظور اثربخشی بیشتر فضای اتاق از رنگ‌های روشن و در عین حال پر رنگ استفاده کنید. می‌توانید به‌منظور ایجاد آرامش بیشتر ترکیبی از رنگ روشن و تیره را در دیوار اتاق به‌کار ببرید با قرار دادن یک آینه بزرگ که سبب انعکاس نور در فضا می‌شود باعث بازتر نشان دادن فضای اتاق‌های کوچک می‌شود. تخت خواب خود را در کنار پنجره قرار داده و سعی کنید تا جایی که امکان دارد از تخت‌های کشودار استفاده کنید و میز تحریر در گوشه اتاق باشد، صندلی‌های اتاق از نوع تاشو باشند.

دیزاین اتاق خواب

دیزاین اتاق خواب

شیوه تزئین و دکوراسیون اتاق خواب‌ها با توجه به افرادی‌که در آن زندگی می‌کنند و وسایل و لوازم شخصی آن‌ها که در آن قرار می‌گیرد و نیز باتوجه به روحیات هر گروه با هم فرق دارد مثلا اتاق کودک با نوجوان و اتاق خواب والدین با هم تفاوت داشته که در زیر به بررسی هر کدام از این‌ها می‌پردازیم:

دیزاین اتاق خواب کودک

همان‌طوری‌که می‌دانید کودکان بیشتر وقت‌شان را در اتاق‌هایشان می‌گذرانند پس تزئین اتاق، باید به‌صورت محیطی شاد رنگارنگ و پر از نشاط کودکانه باشد، طوری‌که در آن کاملا احساس آرامش کنند در واقع نوع دکوراسیون اتاق کودک باید بازتابی از روحیه و شخصیت کودکانه او باشد. سعی کنید با دقت و وسواس در انتخاب رنگ‌ها بدون در نظر گرفتن جنسیت کودک با به‌کار گیری ایده‌های خلاقانه و رنگ‌آمیزی اتاق فضایی رویایی و تخیلی برای کودک فراهم کنید مثلا نقاشی طرح‌های کارتونی و یا استفاده از کاغذهای دیواری از منظره یا جنگل بر روی دیوار و یا با استفاده از رنگ‌های شب برروی سقف اتاق تصاویری از ماه و ستاره و خورشید را نقاشی کرده که این کارهای خلاقانه سبب ایجاد حس هیجان و خوشحالی و رؤیا پردازی در کودکان می‌شود. کودکان معمولا دوست دارند که بعضی از وسایل نقاشی‌ها و عکس‌هایشان به‌صورت کلکسیونی و در معرض دید قرار بدهند، برای این منظور و برای ایجاد حس صمیمیت و راحتی در کودک  می‌توان فضایی در قسمتی از اتاق را برای چسباندن آن‌ها اختصاص داد با کم کردن ارتفاع مربوط به قفسه اسباب بازی‌ها دسترسی به آن‌هارا برای کودکان راحت کنید، در غیر این‌صورت کارآمد نبوده و فقط جنبه تزئینی دارند، یکی دیگر از جزئیات تزئینی بسیار جذاب به‌منظور مشاهده مراحل رشد کودک  قرار دادن نمودار رشد کودک در اتاق است.

دکوراسیون مر بوط به اتاق خواب نوجوان:

نوع دکوراسیون و تزئین اتاق مربوط به نوجوانان از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه باید در اتاق خواب خود احساس آرامش و امنیت داشته و با توجه به روحیه مشکل پسند و حساس آن‌ها بهتر است با آنان مشورت شود زیرا این اتاق تنها برای استراحت نبوده و مکانی برای تفریح و مطالعه هم هست. نوجوانان معمولا تزئینات خلاقانه را مانند نصب تخته‌های وایت‌ برد بر روی دیوار اتاق و استفاده از صندلی‌های تابی و تخت خواب‌هایی با طرح‌های متفاوت علاقه‌مند هستند در مورد انتخاب رنگ معمولا نوجوانان تمایل به استفاده از رنگ‌های گرم و شلوغ دارند ولی استفاده از رنگ‌های سرد و خنثی برای پسران و استفاده از رنگ‌های گرم برای دختران پیشنهاد می‌شود از نکات مهم در مورد چیدمان اتاق نوجوان استفاده از میز تحریری است که تکالیف و امور درسی خود را به‌راحتی بر روی آن انجام دهند.

دیزاین اتاق خواب زوج‌ها

داشتن یک اتاق خواب تمیز و مرتب ازنکات مهم برای القای احساس آرامش در خودتان یا همسرتان است. هیچ‌وقت از اتاق خواب به‌منظور نگه‌داری از وسایل اضافی استفاده نکنید. سعی نمایید در اتاق زوجین از رنگ‌های روشن مانند سفید همراه با رنگ‌های مانند سبز یا بنفش و… استفاده کنید. چیدمان مناسب برای ست سرویس خواب رنگ سرویس و روتختی و انتخاب جای مناسب برای هر کدام از لوازم مربوط به ست از اهمیت زیادی بر خوردار است از نور پردازی مناسب برای اتاق خواب استفاده کنید نور سفید و مهتابی به تنهایی اتاق را بی‌روح کرده و سعی کنید از رنگ سفید و زرد انتخاب کنید و تا حد امکان از نور پردازی مدرن استفاده کنید. برای تزئین روی دیوار به‌منظور زنده‌‌‌ نگه‌داشتن خاطرات از عکس‌های مربوط به دورا ن نامزدی و عروسی و در کل از عکس‌های که یادآور خاطرات شیرین گذشته است استفاده کنید و نیز می‌توان قسمتی از اتاق خواب را برای قرار دادن هدایای که از همسرتان دریافت کرده‌اید اختصاص دهید.

دیزاین اتاق خواب

دیزاین اتاق خواب ؛ سرویس خواب ؛ تخت خواب

چه وسایلی بهتر است از دکوراسیون و چیدمان مربوط به اتاق خواب حذف شوند؟

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که وجود تجهیزات ورزشی مانند تردمیل و نیز وسایل ارتباطی مانند کامپیوتر و تلوزیون در اتاق خواب می‌تواند مانعی بزرگ برای داشتن خوابی عمیق و راحت باشد زیرا وجود این وسایل و یا هر وسیله دیگری که با ورزش و تفریح و کار در ارتباط باشند سبب دور شدن انرژی خواب از محیط اتاق خواب و مانع ایجاد تمرکزبرای خوابیدن می‌شود. برای داشتن خوابی آسوده و عمیق در اتاق خواب مهم‌ترین رکن داشتن سکوت، آرامش و تمرکز است که این نوع خواب نشاط  و سلامتی افراد را تضمین می‌کند.

موضوع مربوط به دیزاین اتاق خواب امری مهم است که ظریف‌کاری و دقت نظر بالایی را می‌طلبد مواردی را به‌صورت کلی بیان کردیم که می‌تواند برای ایجاد فضای مناسب در اتاق خواب شروع خوبی باشد  و توجه به جزئیات میزان زیبایی در طراحی دکوراسیون اتاق خواب را بالا می‌برد در پایان مهم‌ترین اصلی که باید در نظر گرفته شود نوع احساسی است که افراد در اتاق خواب خود پیدا می‌کنند که باید احساسی همراه با آرامش و راحتی و امنیت باشد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *